Vorgod Syd anbefales

I skrivende stund, 30. juli, ser det ud til, at hedebølgen er på retur. Det er måske ikke fuldstændig perspektivløst at fiske i 30 graders varme, men det er uudholdeligt at gå ved åen. Når vi nu igen får menneskelige temperaturer, så tag en tur til Vorgod Å. Det er en dejlig å, og der er ikke det pres på, der er ved Skjern Å, og så er der altså fisk i åen. Her følger en lille beretning om min tur til åen en formiddag for en måned siden:

Mandag 30. juni var jeg ved Vorgod Å sammen med min gamle fiskemakker Bjørn og min bror Mogens. Da vi startede fiskeriet, gik Bjørn opstrøms til Von Å med fluestangen, og Mogens forsvandt nedstrøms, også med fluestangen. Jeg greb spinnestangen og gik direkte ned til åen til et sted, hvor jeg fjorten dage tidlige havde haft en pæn fisk efter spinneren. Næsten med det samme havde jeg et ikke særlig voldsomt rusk i min Mepps 4 Long. Et par kast senere var der imidlertid vægt bag, og en stor laks begyndte at cirkle rundt for fødderne af mig. Da den blev klar over, at noget var galt, drønede den i to ryk langt opstrøms, mens jeg galpede efter den for at holde linen fri. Jeg har aldrig tidligere holdt en fisk så hårdt. Hvis den var kommet rundt om 90 graders svinget, havde jeg formentlig kunnet vinke farvel til den. Den var heldigvis godt kroget, og jeg fik den med tilbage til udgangspunktet. Så tog den et endnu længere udløb nedstrøms, men også her fik jeg den vendt og trukket med tilbage, og så begyndte den at blive medgørlig, og efter yderligere fem minutter var den klar til landing. Min bror, der langt om længe reagerede på mine råb om assistance, kom til, og i andet forsøg fik han et godt greb med begge hænder under gællelågene på laksen og kunne hale den sikkert op på land. Tak for det! Det første, mislykkede forsøg med én hånd kostede ham en forstuvet pegefinger, da laksen daskede til ham med hovedet. Det har han dog efterfølgende ikke jamret unødigt over, men han kunne jo også bare have taget ordentligt fat første gang. Fighten tog vel ikke metre end 15-20 minutter, hvorefter vi kunne sætte os ned i den grønne eng og glæde os over en letfarvet hanlaks på 111 cm og 13,1 kg. Vi var kørt fra Herning kl 8.30 og klokken var endnu ikke 10. Det er fantastisk, at der går sådanne fisk i Vorgod Å, der i en ikke så fjern fortid var en kloak.

Der er flere laks i Vorgod Å, og havørrederne er også kommet.