St. Bededag er Laksedag! 3

fiskebilleder 2008 026 For et år siden på St. Bededag fangede jeg en laks på vores vand, og selvfølgelig skulle jeg se om dette kunne gentage sig!!

Jeg startede mit fiskeri ved Sdr. Felding i smuk solskin og med en let vind, foråret er kommet og for os fluefiskere er åen nu helt perfekt, faldende vandstand stigende vand temperaturer og men en god sigtbarhed i vandet, jo jeg gik og indåndede de første tegn på foråret.

Da stykket var fiskede i gennem kørte jeg ned til Skjernvej 115, et stykke som jeg aldrig har fisket, og hvilket smukt vand, nemt at fiske med flue, og et stykke som også helt sikkert holder laks, efter at have fisket stykket i gennem sad jeg og overvejede om jeg skulle køre hjem eller lige prøve Øvig, men sulten var ved at overmande mig så det blev til et lille stop ved en købmand inden turen gik til Øvig.

Da jeg kom derned var der til min store overraskelse kun en som gik og fiskede, jeg startede mit fiskeri nedenfor gården, gik og nød hvordan kastene kørte denne dag, og hvor meget jeg slappede af med fiskeriet, da jeg havde fiskede halvdelen at stykket satte jeg mig ned, fik lidt koldt til halsen, startede op igen og så skete det, efter få kast var der noget tungt der tog men flue, tankerne gik, kunne det være laks, efter et par minutter fik jeg fisken at se og det var laks, stor så den også ud, nu gik tankerne, hvordan får jeg denne fisk på land jeg går jo helt alene, fisken gik dybt i ca. 15 minutter hvor jeg tænkte, hvis den bliver ved med det så bliver dette en lang og sej kamp, den skulle jo gerne ud og svømme så den kunne blive træt, og så pludselig tog den fat, ned af åen gik det i spring og seje træk, da den var kommet ca. 40 meter væk stoppede den og begyndte at komme tilbage, sådan tog den 3 udløb af samme slags og jeg tænkte at nu er den ved at være klar, men det mente den ikke og pludselig stak den af sted ned af åen i en sådan en fart at jeg kun kunne holde stangen højt og bare håbe på at alt gik godt, 4 gange var den fri af vandet inden den stillede sig ned i næste sving ca. 80-90 meter væk, af sted efter fisken gik det, da jeg kom ned til den kunne jeg se, at den var ved at vælte ude i vandet så NU var den klar, fik den trukket ind til egen kant, hovedet op på en lille sand banke og et fast greb om halen, fisken var min 97 cm og 9 kg. 🙂

3 thoughts on “St. Bededag er Laksedag!

• Hugo Nielsen

– Flot fisk – tillykke!
    – Så skulle jeg nok ikke være kørt hjem 🙂

Mvh

– HN

• Peter Jessen

Hej Thomas

Tillykke ! med laksen. det er super at det er et af vores, “nye” stykker.
    rydede vand den er fanget på.
    knæk & bræk !
    Peter Jessen

• Peter Bjerg

Hej Thomas

Fantastisk allerede at kunne give dig samme lykønskning, som du gav mig i sidste uge. Stort tillykke med en “konge-“laks og tak for historien. Den må jeg lige få live, når vi mødes ved åen en dag. Godt gået!!