Med »Gardenfly« på krogen efter storørred

Ikke alle havde held med sig lige på premieredagen ved Karup Å. Det gjaldt for eksempel lystfisker Johnny Tang Pedersen fra Kibæk. Men så skete der noget, fortæller han: Premieredagen ved Karup gav ingen fisk til mig i år, det var der flere andre der fik, men måske fordi jeg denne dag brugte spinder, glippede det! Et par dage efter premieren, nemlig onsdag 3. marts, kørte jeg igen til Karup Å. Vejret denne dag var koldt, men med flot solskin kunne det næsten ikke gå galt. Ved middagstid var jeg fremme ved Herning Sportsfiskerforenings stykke Ålykke. Da jeg kom ned til åen, var en anden fisker i gang på den strækning, jeg havde tænkt mig, da der var en god standplads, så jeg spurgte ham, om det var ok, at jeg startede ved svinget derhenne ved hullet. Det syntes han da bare var i orden.

Is i maven

Efter 15 minutters fiskeri var der bid første gang. Det føltes som en tung fisk, men efter få sekunder og et par træk slap den sit tag igen. Den havde nu også nået at bide godt af ormen. En frisk orm blev sat på krogen, stedet blev gennemfisket igen, og om ikke efter to minutters fiskeri var den igen henne at se på min flotte livlige haveorm. Nu gjaldt det om at ha´ is i maven, selv om adrenalinen piskede rundt i kroppen. Vente til den havde taget krogen og så ellers give et kontant tilslag ved at hæve stangen lodret op – og det var lige nu, det skulle falde!

Fighten

Nu trak den voldsomt, var et par gange over vandoverfladen, og med tunge træk gik den nedstrøms mod en stor skrænt med træer og så i et sumpet område. Jeg fik den igen trukket opstrøms, så jeg havde den lige ud for mig. Her var der samtidig gode muligheder for at få den landet, og da jeg ikke turde vente længere, fik jeg den kantet ind til bredden, hvor jeg fik den gaffet. Tid er noget mærkelig noget. Det syntes, som jeg havde haft den på krogen i rigtig lang tid, men da jeg så på uret, var der kun gået ca. 10 minutter. Hektiske 10 minutter. Den anden fisker kom hen, og vi stod og beundrede den store, flotte havørred, der var kommet op frisk fra havet og med havlus. Han havde selv fanget et par stykker på 50 – 60 centimeter, men havde efter endt fotografering sat dem ud igen. Herunder havde han desværre brugt sit sidste billede, og mit kamera lå selvfølgelig hjemme. Det hele var overstået efter en halv time, så gik turen også til Intersport i Herning for at få fisken vejet og målt, og det blev til en vægt på 9,1 kg og en længde på 90 cm. Så jeg var trods alt helt mør, da jeg kom hjem til Kibæk. Det er nok forklaringen på, at jeg ikke smiler helt vildt på billedet.

Min hidtil største fisk

Dette er indtil nu den største fisk, jeg har fanget, fortæller Johnny, der er en flittig gæst ved vore vandøb, er medlem af Herning Sportsfiskerforening og har årskort til Borris. Er der mulighed, kan det godt blive til et par ture om ugen. Det er selvfølgelig et »must« at komme til premieren ved Karup Å, og allerede nu er årets sidste feriedag reserveret til 16. april, da der er premiere i Skjern Å. Her blev det sidste år til en sølvblank havørred, og hidtil største havørred var på seks kilo. Han havde godt nok et mega hug, vel nok af en laks sidste år, men han holdt den desværre så hårdt, at den sprang springringen. Ærgerligt!